Der var masser af roser til Anja Fønss, da hun i 2008 udsendte debutalbummet ”Wait A Minute”. Titelnummeret og ”Much Too Much” kom i rotation på P4 – og det sjældne og magiske skete: blandt lytterne var flere koncertarrangører, der efterfølgende inviterede Anja og hendes band til at give koncert hos dem. Som i Rønde, hvor man bl.a. kvitterede for en god koncert med den anmeldelse der er citeret ovenfor.
Ovenpå albumudgivelsen spillede Anja Fønss og band en lang række koncerter landet over, i løbet af 2009 og 2010 – og begyndte undervejs at arbejde på album nummer to.
I foråret 2010 deltog Anja og hendes faste musikalske makker (og samlever) Skipper Flytkjær i en intens session, arrangeret af sangskriverorganisationen DPA – og det satte for alvor gang i processen: ”Vi var sammen med fem andre sangskrivere. Hver sangskriver fik en producer om dagen i to dage. Vi fik Stefan Grabowsky den første dag og lavede en sang med ham – og på andendagen fik vi den svenske producer Daniel Fridell som makker og lavede sammen med ham ”Being My Man”.
Flere sange blev til da parret i foråret 2011 var på besøg i The House of Songs i Austin, Texas – men det var ”Being My Man” parret vendte tilbage til, da der skulle vælges en første single blandt de nye sange. Den svenske producer Moh Denebi (der bl.a. har arbejdet med Julie Berthelsen, Sanne Salomonsen, Poul Krebs og Lars Lilholt) sagde ja til at færdiggøre og mixe sangen og i september 2011, tog Anja og Skipper til Stockholm, for sammen med Moh at lave de sidste dubs. Efterfølgende har sangen været omkring den danske veteran Jan Eliasson, der har mastereret singlen.
”Being My Man” er en varm og kontant sang om at være fuldt til stede i sit forhold - også selvom man har brændt sig på andre kærester før: Det er her det sner og du skal stå tidligt op, baby... Elsk mig fuldt ud hvis du tør – og hvis du vil være min mand!
"Make it good around here" blev den næste singleudgivelse - som også kom også i rotation på P4.
Denne gang med afsæt i familiens virkelige historie, om Balincoen som en morgen var brændt ned. Den blev drejet en hel omgang, og endte dermed også som en stor kærlighedserklæring - hvor bilen blev brændt, for at få ham til at blive lidt længere ........

ANJA FØNSS: WAIT A MINUTE
At mødet med markante mennesker kan ændre vores liv, er historien om Anja Fønss debutalbum et klart bevis på. I dette tilfælde er der tale om tre markante musikere der hver især var med til at give sangerinden og sangskriveren Anja Fønss retning mod det debutalbum hun nu endelig er klar til at udgive: Den danske sanger Ivan Pedersen, den ligeledes danske bluesguitarist mm. H. P. Lange og endelig den amerikanske, nu desværre afdøde, Delta-blues-gigant R. L. Burnside.
Det var Ivan Pedersen der for omkring 10 år siden opfordrede Anja til at skrive og synge sine egne sange. Det var H. P. Lange der for alvor åbnede hendes ører for bluesmusikken – og ham der tog hende med til den Jukejoint ved Mississippi, hvor R. L. Burnside spillede. Det endte med en jam, hvor Anja blev inviteret med på scenen – og hvor Burnside, efter at have sunget duet med hende, sagde de anerkendende ord: ”Yearh – you really got it baby.”
De tre musikere er alle vigtige medspillere på det første solo-album fra Anja Fønss, der nu udkommer under titlen ”Wait A Minute”. Ivan Pedersen fordi alle sangene er Anjas egne. H. P. Lange lader albummet igennem sin karakteristiske Dobro lyde i musikken – og sangen ”Much Too Much” er dedikeret til R. L. Burnside og den fornemmelse for The Blues, den gamle bluesmester gav Anja Fønss og som siden har været hendes musikalske skæbne.
”Wait A Minute” er et album fyldt med roots-musik af bedste aftapning. Det er sumpet blues med inspirationen fra Mississippi – og det er tilbagelænet stemning fra det New Orleans, hvor klubberne flyder over med jazz, funk og blues af den livsbekræftende slags. Det er sangskriveren alene med guitar eller piano, det er stemninger af store vidder og åbne rum – og der er altid en sang at synge, som det hedder i den varme og vuggende ”Boogie Me Right”, hvis titel også står som den perfekte opsamling på hvad dette album handler om.
Igennem alle 11 sange står Anja Fønss intense og fintmærkende vokal i fokus – og er den perfekte guide igennem disse historier om længsel og lidenskab, mennesker og møder, begyndelser og slutninger. Skåret af det intense og ikke altid lige letfattelige fænomen vi kalder livet og som de fleste af os er dømt til at navigere i hver dag.
Anja Fønss har valgt musikken som livets rejsekammerat – og omgiver sig på ”Wait A Minute” med et stærkt hold af musikere, der hver især giver det bedste de har på et smukt og stemningsfuldt album. Først og fremmest side- og ægtemanden Skipper Flytkjær, der sammen med Anja har produceret og også spiller akustisk guitar på albummet. H. P. Lange er nævnt – men fortjener nu også særlig applaus for den vemodige dobro, der er et af albummet musikalske pejlemærker. Lau Grønager (elektrisk guitar) og Nikolaj Heyman (barython guitar) er andre markante medspillere – og bunden lægges sikkert og holdbart af trommeslagerne Frederik Larsen og Mads Andersen, percussionisterne Peter Seebach og Jesper Falch og bassisterne Søren Jensen og Paul Junior. Kristian Lassens orgel og Mads Bærentzens piano er velgørende instrumenter på udvalgte sange – ligesom den swingende blæsergruppe, der bl.a. sætter ekstra dynamik i numre som ”Tears From The Sky” og ”Much Too Much”. Rundt om på albummet synges fornemt kor af Jacob Riis og Kasper Høyer – og endelig er det værd at lægge mærke til sangeren Henrik Bertram, den velvalgte duetpartner i sangen ”Tears From The Sky”.
Anja Fønss er bestemt ikke nogen nykommer på den danske scene – men har bl.a. været frontfigur i grupper som Anja & The Bluesknights og H.P. Lange/Esben Kjær/Anja Fønss Trio og Jacinto Ballroom Jazzband. Som korsanger har Anja Fønss kunnet høres på indspilninger med bl.a. Ole Frimer og Turnip Greens. Hun har nærmest fået musikken ind med fadermælken – men det var ikke de unge års klaverlektioner der fik musikken til at vare. Det var først da hendes far begyndte at spille guitar og de sammen fik lavet flerstemmige versioner af gamle sømandssange, at Anja for alvor mærkede musikkens kraft. Siden blev det til gymnasiekor og a capella grupper, soul- og bigbands og jazzgrupper – og altså endelig til den sangerinde, der første gang prøvede sine egne sange af til open mike aftener på små klubber i New York. Det føltes rigtigt – og med udgivelsen af ”Wait A Minute” er ringen sluttet.